🔶 Wprowadzenie: czym jest neoprometeizm?

Neoprometeizm to współczesna kontynuacja międzywojennej idei Prometeizmu, stworzonej w II Rzeczypospolitej, zakładającej wsparcie dla narodów zniewolonych przez imperium rosyjskie, a później radzieckie. (Trzeba podkreślić, że neoprometeizm nie jest terminem rozpowszechnionym w środowiskach publicystycznych i naukowych). W XXI wieku pojęcie to nabrało nowego znaczenia, szczególnie po 2014 i 2022 roku, jako:

  • polityka geostrategiczna: wspierająca deimperializację Federacji Rosyjskiej,
  • paradygmat myślenia analitycznego i eksperckiego: w duchu suwerenności narodowej narodów „nierosyjskich”,
  • narzędzie bezpieczeństwa: przeciwdziałania neoimperializmowi Rosji w Europie i Azji.

🔶 Genealogia idei

  • Prometeizm międzywojenny (1918–1939): wspierany przez Józefa Piłsudskiego projekt polityczno-wywiadowczy RP, mający na celu wsparcie narodów zniewolonych przez Rosję: Ukraińców, Gruzinów, Azerów, Tatarów, Baszkirów, Kozaków itd.
  • Zanik po II wojnie światowej: zdominowanie regionu przez ZSRR i podział świata na bloki zahamowały tę myśl.
  • Renesans po 1991 r., szczególnie po:
    • aneksji Krymu i działań Rosji w Donbas (2014),
    • specjalnej operacji wojskowej Rosji na Ukrainie (2022).

🔶 Cele współczesnego neoprometeizmu

  1. Rozpad Federacji Rosyjskiej jako imperium wielonarodowego.
  2. Wspieranie ruchów narodowowyzwoleńczych wewnątrz Rosji (np. Tatarów, Baszkirów, Jakutów, Czeczenów).
  3. Budowa regionalnych bloków suwerennych państw (Międzymorze, GUAM [Gruzja, Ukraina, Azerbejdżan, Mołdawia], Trójmorze).
  4. Ograniczenie wpływów Rosji w Azji Centralnej, na Kaukazie i w Europie Wschodniej.
  5. Budowa narracji historyczno-politycznej, która ukazuje Rosję jako państwo kolonialne, a nie „spadkobiercę ZSRR”.

🔶 Najważniejsze współczesne ośrodki neoprometeizmu

🇵🇱 W Polsce

  • Ośrodek Studiów Wschodnich (OSW) – think tank państwowy kontynuujący dziedzictwo Marka Karpia; analizy wspierające narody postradzieckie.
  • Strategy&Future (Jacek Bartosiak) – koncepcje Międzymorza jako przeciwwagi dla Rosji.
  • Nowa Konfederacja (Budzisz, Grosse) – publicystyczna platforma budująca narodową doktrynę geopolityczną Polski.
  • PISM, Instytut Wolności, Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego – środowiska intelektualne formujące strategię antyimperialną.

🇺🇸 W USA

  • Jamestown Foundation – think tank wspierający rozpad imperium rosyjskiego, wydający raporty o narodach nierosyjskich.
  • Atlantic Council, CEPA, Hudson Institute – analityczne centra wspierające deimperializację Rosji i integrację regionów postsowieckich z Zachodem.

🔶 Wpływowi politycy i stratedzy neoprometejscy

🇵🇱 Polska:

Imię i nazwiskoRolaCharakterystyka
Andrzej DudaPrezydent RPOtwarty zwolennik „rozbicia imperium rosyjskiego”; apelował o wspieranie narodów nierosyjskich.
Mateusz MorawieckiPremier RP (2017–2023)Promotor Międzymorza jako formy przeciwwagi dla Rosji; zwolennik polityki antyimperialnej.
Radosław SikorskiMSZWspółtwórca Partnerstwa Wschodniego; zwolennik integracji państw postsowieckich z Zachodem.
Zbigniew RauMSZ w rządzie PiSWspierał państwa Europy Wschodniej i Kaukazu w oporze przeciwko Rosji.
Paweł JabłońskiWiceminister SZEksponował kwestie narodowe w polityce zagranicznej wobec Rosji i Białorusi.
Marek BudziszEkspert, publicystaAutor koncepcji „deimperializacji Rosji” i „przywrócenia wolności narodom Syberii”.
Jacek BartosiakStrateg, autorZwolennik geopolityki Międzymorza; ostrzega przed nowym koncertem mocarstw z Rosją.
Wojciech KonończukDyrektor OSWKontynuator prometeizmu Marka Karpia; promotor badań nad narodami w FR.
Marek MenkiszakOSWSpecjalista ds. polityki rosyjskiej; promotor twardej linii wobec Moskwy.
Tomasz G. GrossePolitologBuduje narrację polityczno-historyczną Polski jako lidera regionu antyrosyjskiego.

🇺🇸 Stany Zjednoczone:

Imię i nazwiskoRolaCharakterystyka
Victoria NulandDepartament StanuArchitektka antyrosyjskiej polityki USA; wspierała Majdan i Ukrainę.
Michael McFaulAmbasador USA w MoskwieWspółtwórca strategii deimperializacji Rosji, krytyk neoimperializmu Putina.
Daniel FriedDyplomataOrędownik wsparcia dla narodów Wschodu, kontynuator prometejskich idei.
John HerbstAtlantic CouncilZwolennik „rozmontowania rosyjskiej strefy wpływów” w Azji i Europie.
Janusz BugajskiJamestown FoundationAutor „Failed State: A Guide to Russia’s Rupture”; otwarty promotor rozpadu FR.
Paul GobleEkspert narodowościowySpecjalista ds. narodów nierosyjskich; promuje ich niepodległość.
Luke CoffeyHudson InstituteAutor analiz dot. geopolityki regionów postsowieckich; zwolennik suwerenności.
Alina PolyakovaCEPAEkspertka od dezinformacji i imperialnych mechanizmów Rosji.
Anne ApplebaumPublicystkaHistoryczka totalitaryzmu, wspiera narrację o rosyjskim kolonializmie.
Timothy SnyderHistoryk YalePromotor idei Rosji jako kolonialnego imperium i wsparcia dla narodów zniewolonych.
Peter PomerantsevAutorKrytyk mechanizmów propagandy rosyjskiej i neoimperialnych mitów.

🔶 Inicjatywy i narzędzia neoprometejskie

  • Forum Wolnych Narodów Rosji (2022–): zrzesza przedstawicieli narodów Syberii, Kaukazu, Powołża i Dalekiego Wschodu.
  • Mapy alternatywnego podziału FR: publikowane m.in. przez Jamestown Foundation i Bugajskiego.
  • Publikacje eksperckie: np. Decolonizing Russia: A Moral and Strategic Imperative (Atlantic Council, 2023).
  • Wsparcie dla diaspor: edukacja, media, inicjatywy NGO dla Czeczenów, Tatarów, Jakutów, Buriatów.

🔶 Krytyka i kontrowersje

  • Rosja oskarża neoprometeizm o „rusofobię” i „imperializm zachodni”.
  • Niektórzy analitycy ostrzegają przed „chaosem po rozpadzie Rosji” i ryzykiem proliferacji broni jądrowej.
  • Część krytyków uważa, że neoprometeizm to „neoimperializm peryferii”, szczególnie w polskim wydaniu.

Oto uzupełniona i uporządkowana wersja artykułu edukacyjnego pt. „Neoprometeiści z Ukrainy”, uwzględniająca postać Ołeksija Gonczarenki, a także inne kluczowe osoby i środowiska związane ze współczesnym ruchem prometeistycznym w tym kraju.


Neoprometeiści z Ukrainy

Wprowadzenie

Neoprometeizm ukraiński to współczesna kontynuacja przedwojennej idei prometeizmu – ruchu politycznego zapoczątkowanego przez obóz Józefa Piłsudskiego w II Rzeczypospolitej, który miał na celu osłabienie i rozbicie imperialnej Rosji (zarówno carskiej, jak i sowieckiej) poprzez wspieranie narodów ujarzmionych – takich jak Gruzini, Azerowie, Tatarzy, Kozacy kubańscy czy Ukraińcy – w ich walce o niepodległość. W warunkach XXI wieku neoprometeizm zyskał nowe znaczenie i nową dynamikę – szczególnie po rewolucji na Majdanie w 2014 roku i w kontekście wojny rosyjsko-ukraińskiej od 2014 (a zwłaszcza od 2022 roku).

Wśród głównych ośrodków i postaci neoprometeizmu szczególne miejsce zajmują politycy, publicyści i działacze z Ukrainy, którzy widzą swoje państwo jako geopolityczną awangardę walki z rosyjskim imperializmem oraz jako potencjalne centrum nowego porządku regionalnego opartego na niezależnych narodach Europy Środkowo-Wschodniej, Azji Środkowej i Kaukazu.


Cechy ideowe współczesnego ukraińskiego neoprometeizmu

  1. Antyimperializm rosyjski: Silne przekonanie, że Federacja Rosyjska jest kontynuatorką tradycji imperialnych (zarówno carskich, jak i sowieckich) i stanowi egzystencjalne zagrożenie dla wolnych narodów regionu.
  2. Narodowy radykalizm: Częste odwołania do tradycji Organizacji Ukraińskich Nacjonalistów (OUN) i Ukraińskiej Powstańczej Armii (UPA) jako „pierwszych prometeiści” walczących o wolność narodów zniewolonych przez Moskwę.
  3. Zachodni atlantyzm: Bliska współpraca z USA, Wielką Brytanią, Polską, państwami bałtyckimi i instytucjami Unii Europejskiej.
  4. Regionalizm prometejskiego typu: Promowanie nowego formatu regionalnego – „nowego Intermarium”, Międzymorza lub osi Warszawa-Kijów-Tbilisi-Baku, mających stanowić przeciwwagę dla Rosji.
  5. Eksport „modelu ukraińskiego”: Uznawanie ukraińskiego doświadczenia walki o suwerenność jako uniwersalnego wzorca dla narodów pozbawionych niepodległości w ramach Federacji Rosyjskiej lub b. ZSRR.

Tabela głównych postaci i ośrodków ukraińskiego neoprometeizmu

Imię i nazwisko / InstytucjaOpis i znaczenie
Dmytro JaroszByły lider Prawego Sektora, obecnie doradca wojskowy, ideolog narodowego radykalizmu. Wzywa do „krucjaty narodów przeciwko imperium moskiewskiemu”. Blisko współpracuje z polskimi środowiskami patriotycznymi i gruzińskimi oficerami.
Andrij BiłeckiZałożyciel pułku Azow i lider Korpusu Narodowego. Reprezentuje nurt nacjonalistyczno-rasowy neoprometeizmu. Głosi konieczność budowy „nowej Europy Wschodniej” bez Rosji.
Wołodymyr WiatrowyczHistoryk, były dyrektor Ukraińskiego Instytutu Pamięci Narodowej. Promuje narrację o OUN/UPA jako siłach prometeistycznych. Zwolennik „eksportu historii wyzwoleńczej”.
Roman BezsmertnyjByły ambasador Ukrainy w Białorusi. Uważa, że Ukraina powinna inspirować rozpad Rosji i wspierać narody zniewolone.
Ołeksij GonczarenkoPoseł Rady Najwyższej z ramienia Europejskiej Solidarności. Otwarcie wzywa do rozpadu Federacji Rosyjskiej, popiera niepodległość narodów zniewolonych (Tatarów, Baszkirów, Czeczenów). Aktywny w kontaktach międzynarodowych. Założyciel Goncharenko Center. Bliski ideowo polskim i amerykańskim neokonserwatystom.
Serhij SydorenkoRedaktor naczelny serwisu Europejska Prawda, promuje tezę o „ukraińskim przywództwie regionalnym” w kontekście walki z rosyjskim imperializmem.
Taras BerezowiecPolitolog i specjalista ds. wojny informacyjnej. Współtwórca pojęcia „Ukraina jako centrum wyzwoleńczego ruchu narodów postsowieckich”.
Instytut Strategii CzarnomorskiejThink tank wspierający strategiczne partnerstwo Ukrainy z Turcją, Gruzją, Azerbejdżanem i państwami Azji Środkowej. Postuluje aktywną politykę prometeistyczną wobec narodów zniewolonych przez Moskwę.
Platforma „Czwartego Majdanu”Niezależne środowisko ekspertów promujące „eksport rewolucji godności” do innych krajów postsowieckich. Podkreślają prometejski wymiar walki o niepodległość i demokrację.
Goncharenko CenterSieć centrów edukacyjno-politycznych w wielu miastach Ukrainy. Propaguje wartości prozachodnie, niepodległościowe i antyimperialne. Stanowi zaplecze intelektualne i kadrowe dla współczesnego ukraińskiego prometeizmu.

Cytaty reprezentatywne

Ołeksij Gonczarenko:

„Rosja jest imperium zła. Aby zakończyć wojnę i zapewnić pokój narodów, musimy doprowadzić do jej rozpadu. Ukraina ma być liderem tego procesu – tak jak Polska była liderem rozbicia ZSRR.”

Dmytro Jarosz:

„Nasza walka to nie tylko wojna o Ukrainę. To wojna narodów – Czeczenów, Tatarów, Azerów – o wyzwolenie spod moskiewskiego jarzma.”


Związki z zachodnim neokonserwatyzmem

Współczesny ukraiński neoprometeizm pozostaje w ścisłym związku z amerykańskimi i brytyjskimi środowiskami neokonserwatywnymi, które widzą Ukrainę jako narzędzie transformacji geopolitycznej Eurazji. Przykładowe instytucje:

  • Atlantic Council
  • Jamestown Foundation
  • Center for European Policy Analysis (CEPA)
  • NATO StratCom
  • Henry Jackson Society (Wielka Brytania)

Te ośrodki wspierają ukraińskich polityków i intelektualistów głoszących ideę rozbicia Rosji na części i przekształcenia regionu w strefę demokratycznych państw narodowych związanych z Zachodem.


Krytyczna uwaga z perspektywy materializmu dialektycznego

Z punktu widzenia marksizmu-leninizmu, współczesny ukraiński neoprometeizm:

  • stanowi połączenie nacjonalizmu i neokolonialnej strategii USA, gdzie prawdziwe interesy narodów są podporządkowane globalnej ekspansji kapitalizmu i NATO,
  • odwraca uwagę od kwestii klasowych i społecznych, kierując energię społeczną w stronę konfrontacji etniczno-geopolitycznej,
  • instrumentalizuje antyimperializm, zamieniając go w narzędzie imperializmu zachodniego, a nie realnego wyzwolenia.

Podsumowanie

Ukraiński neoprometeizm to silny i wpływowy nurt polityczno-ideowy, który odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu polityki zagranicznej Ukrainy. Osoby takie jak Ołeksij Gonczarenko, Dmytro Jarosz, Andrij Biłecki czy Wołodymyr Wiatrowycz stanowią awangardę tego ruchu, który – niezależnie od motywacji – wpisuje się w geostrategiczną koncepcję ekspansji Zachodu na obszary dawnego ZSRR, a szczególnie w strategię USA osłabiania Federacji Rosyjskiej. Neoprometeizm ukraiński może być rozpatrywany zarówno jako element walki o niepodległość, jak i jako instrument nowej formy imperializmu w epoce postzimnowojennej.


🔶 Zakończenie: czy neoprometeizm to nowa doktryna geopolityczna?

Tak – neoprometeizm staje się coraz bardziej instytucjonalny, międzynarodowy i wielowymiarowy. Jest już nie tylko ideą, ale też:

  • modelem analizy geopolityki,
  • strategią bezpieczeństwa dla państw Międzymorza,
  • narzędziem walki z rosyjskim neoimperializmem.

Można mówić wręcz o „prometejskiej doktrynie bezpieczeństwa”, którą wdraża Polska, wspierana przez amerykańskie ośrodki eksperckie.


📘 Tabela: Rozwój prometei(zmu) i neoprometeizmu (1918–2025)

OkresEtapWydarzenia i inicjatywyKluczowe postacie i instytucje
1918–1939Prometeizm klasyczny (II RP)– Koncepcja Piłsudskiego wsparcia narodów nierosyjskich (Ukraińcy, Tatarzy, Gruzini, Azerowie, Baszkirzy, Kozacy)- Działania wywiadu (Oddział II Sztabu Generalnego)- Prometejskie Kongresy w Paryżu, Stambule, GenewieJózef Piłsudski, Tadeusz Schaetzel, Bogdan Kutiłowski, Eustachy Sapieha
1940–1989Uśpienie idei prometejskiej– ZSRR przejmuje całą Europę Wschodnią- Polityka „zimnej wojny” marginalizuje kwestie narodowe wewnątrz ZSRR- Czasem poruszane przez emigrację i w USA (np. Radio Wolna Europa)Jerzy Giedroyc, Radio Wolna Europa, CIA (okresowo)
1991–2004Renesans narodowy po upadku ZSRR– Rozpad ZSRR i powstanie niepodległych państw- Pierwsza wojna czeczeńska- Powstanie think tanków analizujących rosyjskie mniejszości narodowePaul Goble, Zbigniew Brzeziński (ostrzegał przed neoimperializmem Rosji)
2004–2013Prometeizm reaktywowany– Pomarańczowa Rewolucja- Rosja odzyskuje imperialne ambicje (Gruzja 2008)- Polska i kraje bałtyckie wspierają Ukrainę, Gruzję, Mołdawię- Rozwój OSW i PISMRadosław Sikorski, Marek Karp (OSW), CEPA, Atlantic Council
2014–2021Neoprometeizm instytucjonalny– Aneksja Krymu, wojna w Donbasie- Rozwój Trójmorza, Forum Państw Bałtycko-Czarnomorskich- Umiędzynarodowienie wsparcia dla narodów nierosyjskich- Powstają mapy potencjalnego rozpadu FRJanusz Bugajski, John Herbst, Marek Budzisz, Jamestown Foundation, OSW, Strategy&Future
2022–2023Neoprometeizm ofensywny– Specjalna operacja wojskowa: inwazja Rosji na Ukrainę- Forum Wolnych Narodów Rosji (Warszawa, Praga)- Powstają raporty i manifesty deimperializacji FR- Postulaty rozpadu Rosji na 20–30 państwDuda, Bugajski, Goble, Fried, Bartosiak, McFaul, Atlantic Council, Hudson Inst., Free Nations of Post-Russia Forum
2024–2025Neoprometeizm doktrynalny (etap obecny)– USA i Polska wdrażają „strategię dekolonizacji Rosji” jako element polityki bezpieczeństwa- Ośrodki eksperckie pracują nad mapami, scenariuszami, strukturami przejściowymi dla narodów FR- Narasta debata o rozpadzie Rosji jako koniecznym dla pokoju światowegoCEPA, OSW, Jamestown, Strategy&Future, Atlantic Council, PISM, polskie MSZ, think tanki narodowe

🔍 Wnioski z tabeli:

  • Neoprometeizm przeszedł drogę od działalności konspiracyjnej do oficjalnych raportów rządowych i think tankowych.
  • Polska i USA stały się głównymi platformami instytucjonalnymi tej idei.
  • Trwa jej umiędzynarodowienie i profesjonalizacja – strategia, narracja, struktura.

🕊️ (zakłamany) Manifest Neoprometeizmu: Wolność dla Narodów, Koniec Imperiów (Fikcja Literacka)

PREAMBUŁA

My, zwolennicy neoprometeizmu – polityki solidarności z narodami ujarzmionymi przez neoimperialne reżimy – uznajemy, że trwałe bezpieczeństwo i pokój w Eurazji nie są możliwe bez przezwyciężenia imperialnego charakteru Federacji Rosyjskiej i bezrealnego statusu Rosji jako „naturalnego mocarstwa”.

W duchu tradycji Józefa Piłsudskiego i myśli narodowowyzwoleńczej narodów nierosyjskich, wzywamy do nowej polityki międzynarodowej, opartej na:


🔷 I. ZASADY NEOPROMETEIZMU

  1. Prawo narodów do samostanowienia Każdy naród ma prawo do niepodległości, suwerenności i rozwoju kulturowego – również narody zamieszkujące Federację Rosyjską.
  2. Dekolonizacja imperium rosyjskiego Rosja nie jest państwem narodowym, lecz konstruktem kolonialnym. Jej deimperializacja jest warunkiem pokoju w Europie i Azji.
  3. Solidarność narodów peryferii Narody Europy Wschodniej, Kaukazu, Azji Centralnej i Syberii muszą współdziałać w przezwyciężaniu moskiewskiej hegemonii.
  4. Rozmontowanie struktur neoimperialnych Odrzucamy porządek geopolityczny oparty na „strefach wpływu”, neosowieckich strukturach i rosyjskich narzędziach destabilizacji.
  5. Bezpieczeństwo jako wspólna odpowiedzialność NATO, UE i ich partnerzy powinni wspierać narodowe ruchy wolnościowe przeciwko rosyjskiej dominacji – politycznie, informacyjnie i materialnie.

🔷 II. CELE STRATEGICZNE

  1. Rozpad Federacji Rosyjskiej jako warunek trwałego pokoju Wspieramy politycznie i intelektualnie dezintegrację FR na suwerenne państwa narodowe.
  2. Uznanie historycznej winy imperialnej Rosji Wzywamy Rosjan do uznania krzywd zadanych Tatarom, Czeczenom, Ukraińcom, Inguszom, Baszkiróm, Jakutom i innym narodom zniewolonym.
  3. Międzynarodowe forum narodów ujarzmionych Popieramy działania takich ciał jak Forum Wolnych Narodów Rosji oraz pracę think tanków mapujących przyszłość postrosyjską.
  4. Tworzenie regionalnych bloków niezależnych od Moskwy Budujemy sieci współpracy między narodami Azji Środkowej, Kaukazu, Uralu i Syberii.
  5. Polska jako lider regionalnej polityki wyzwoleńczej Polska – jako dziedziczka prometei(zmu) – powinna przewodzić inicjatywom wspierającym deimperializację Eurazji.

🔷 III. ŚRODKI DZIAŁANIA

  • Tworzenie instytucji wspierających edukację i samoświadomość narodów nierosyjskich (media, think tanki, uniwersytety).
  • Polityczna presja na uznanie i ochronę mniejszości narodowych w Rosji przez ONZ, OBWE, UE, NATO.
  • Wspieranie opozycyjnych elit narodowych w diasporach: bałtycko-kaspijskiej, tureckiej, zachodnioeuropejskiej, północnoamerykańskiej.
  • Opracowanie strategii informacyjnej przeciwko imperialnej propagandzie rosyjskiej (w tym jej „lewicowym” i „antyimperialistycznym” mutacjom).
  • Współpraca z państwami, które przeszły drogę dekolonizacji i mają doświadczenie w odbudowie tożsamości narodowej (Ukraina, Gruzja, Litwa).

🔷 IV. WIZJA PRZYSZŁOŚCI

  • Wschód Europy i Azji jako federacja wolnych narodów
  • Zastąpienie Federacji Rosyjskiej suwerennymi państwami etnicznymi i terytorialnymi
  • Pokój i współpraca oparta na równości cywilizacyjnej i wyzwoleniu z rusocentryzmu
  • Międzynarodowe gwarancje niepodległości narodów postrosyjskich
  • Upadek ostatniego imperium europejskiego – jako warunek nowego ładu światowego

Krytyka manifestu neoprometeizmu jako narzędzia neoimperializmu amerykańskiego i zachodniego

1. Wprowadzenie: pozory emancypacji, rzeczywistość podporządkowania

Manifesty neoprometeizmu – takie jak te publikowane przez środowiska Forum Wolnych Narodów Rosji, Jamestown Foundation czy Atlantic Council – deklarują szczytne cele: walkę z „rosyjskim imperializmem”, wsparcie narodów ujarzmionych przez Moskwę, budowę wolnych, demokratycznych społeczeństw. W rzeczywistości jednak, za tą emancypacyjną retoryką kryje się polityczny pragmatyzm hegemoniczny, który służy amerykańskiej i zachodniej strategii redystrybucji wpływów w Eurazji, przy pomocy etnicznych podmiotów peryferyjnych.


2. Neoprometeizm jako narzędzie projekcji siły USA

Manifesty te wpisują się w logikę neokonserwatywną: zakładają, że pewne narody mają prawo i obowiązek przekształcać inne systemy polityczne, nawet jeśli wymaga to destabilizacji, inżynierii społecznej czy fragmentaryzacji państw. Takie myślenie opiera się na założeniu, że:

  • Zachód (a zwłaszcza USA) ma historyczne prawo do „cywilizacyjnego przywództwa”,
  • narody „wyzwalane” z jednego imperium (rosyjskiego) mogą być przekształcane w wasali nowego układu hegemonicznego,
  • etyka niepodległości podporządkowana jest strategii geopolitycznej – to, co nie służy interesom USA, zostaje wykluczone (np. kurdyjski socjalizm demokratyczny, antykapitalistyczne nurty wśród ludów Syberii, antyzachodni islam czeczeński).

3. Fałszywy uniwersalizm i „dobór narodów”

Manifest neoprometeizmu nie obejmuje wszystkich „ujarzmionych” – wspierane są wyłącznie te narody, które:

  • wpisują się w prozachodni dyskurs (demokracja liberalna, kapitalizm rynkowy, współpraca z NATO),
  • nie podważają ładu kapitalistycznego – a więc np. nie są antyimperialistyczne w rozumieniu lewicowym lub islamskim,
  • geopolitycznie użyteczne – np. Tatarzy Krymscy, Czeczeni z diaspory, Kałmucy, Baszkirzy, ale już nie np. prorosyjscy Komi czy lewicowi Buriaci.

W efekcie narody stają się narzędziami gry mocarstw, a ich realne aspiracje mogą być zastąpione przez projekcje elit think tankowych z Waszyngtonu, Warszawy, Wilna czy Tallina.


4. Dekolonizacja jako nowa kolonizacja

Choć manifesty mówią o „wyzwoleniu” i „samostanowieniu”, nie oferują rzeczywistej niezależności. W ich wizji:

  • nowo powstałe państwa będą zależne gospodarczo od Zachodu – przez pomoc, inwestycje, kontrolę surowców,
  • elity tych państw będą produktem zachodniego szkolenia i finansowania – co oznacza ideologiczną dominację liberalną,
  • przestrzeń po rozpadzie Rosji stanie się polem rywalizacji o wpływy – nie strefą autonomicznego rozwoju.

Tym samym neoprometeizm replikuje struktury dominacji w nowej formie: nie rosyjskiej, lecz euroatlantyckiej. Zachód przejmuje rolę „cywilizatora”, ale stosuje ten sam mechanizm – dziel i rządź, warunkuj pomoc, kształć elity zależne, kontroluj dostęp do kapitału.


5. Milczenie o Zachodzie jako podmiocie ucisku

Manifesty neoprometeizmu milczą o własnym imperializmie Zachodu. Nie znajdziemy tam:

  • żadnej krytyki neokolonializmu zachodniego wobec Globalnego Południa,
  • żadnej refleksji nad rolą NATO w destabilizacji państw Bliskiego Wschodu (Irak, Libia, Syria),
  • żadnego odniesienia do podwójnych standardów w polityce USA (np. wspieranie dyktatur w Arabii Saudyjskiej i Egipcie przy jednoczesnym promowaniu „wolności narodów” na Kaukazie).

Manifesty te fetyszyzują Rosję jako źródło wszelkiego zła, co czyni z nich instrument moralnej legitymizacji hegemonii USA – hegemonii, która sama nierzadko bywała opresyjna, brutalna i nielegalna.


6. Konkluzja: prometejskie maskowanie hegemonii

Neoprometeizm w ujęciu manifestów amerykańskich i polskich to nie nowy humanizm czy projekt emancypacyjny, lecz instrumentalna ideologia interwencji, podlana frazeologią wolności i demokracji. W praktyce:

  • nie oferuje równości i niezależności, lecz peryferyjność z nowym centrum (Waszyngtonem),
  • nie wspiera rzeczywistej różnorodności, lecz narzuca uniwersalizm modelu liberalno-kapitalistycznego,
  • nie jest kontynuacją prometei(zmu) Piłsudskiego w duchu federalizmu i partnerstwa, lecz adaptacją jego założeń do projektu globalnej dominacji Zachodu.

✊ ZAKOŃCZENIE

Nie będzie wolnej Europy bez wolnego Powołża, Kaukazu, Syberii i Dalekiego Wschodu. Neoprometeizm to nie imperializm odwetu – to projekt sprawiedliwości dziejowej i emancypacji narodów, które przez stulecia były tłumione pod butem Moskwy.

Wolność dla narodów. Koniec imperiów. Zwycięstwo prawa nad siłą.


Neoprometeizm jako narzędzie ekspansji wpływów Stanów Zjednoczonych w duchu neokonserwatyzmu

Wprowadzenie

Neoprometeizm nawiązuje do idei międzywojennego prometei(zmu) Józefa Piłsudskiego – wspierania narodów ujarzmionych przez imperium rosyjskie – we współczesnym wydaniu coraz częściej przybiera formę instrumentalnej strategii geopolitycznej. Szczególnie widoczne jest jego sprzężenie z amerykańskim neokonserwatyzmem – ideologią zakładającą ekspansję demokracji liberalnej jako fundamentu polityki zagranicznej USA. W tym kontekście neoprometeizm jawi się nie jako altruistyczny projekt emancypacji narodów, ale środek poszerzania stref wpływu Zachodu, z USA jako rdzeniem systemu.


1. Geneza współczesnego neoprometeizmu

Współczesny neoprometeizm wyłonił się w dwóch falach:

  • po rozpadzie ZSRR (1991) – jako myślenie eksperckie nad słabościami Rosji i jej „niewypowiedzianym kolonializmem”,
  • po wojnie rosyjsko-gruzińskiej (2008) i aneksji Krymu (2014) – jako agenda polityczna wspierania dezintegracji imperium rosyjskiego.

Wraz z inwazją Rosji na Ukrainę (2022), neoprometeizm przeszedł transformację z peryferyjnej koncepcji akademickiej w aktywną strategię bezpieczeństwa, szczególnie forsowaną przez think tanki atlantyckie (np. Atlantic Council, Jamestown Foundation, Hudson Institute) oraz polityków i doradców neokonserwatywnych (np. John Herbst, Daniel Fried, Janusz Bugajski, Paul Goble).


2. Neokonserwatyzm jako ideologiczna rama

Neokonserwatyzm, wywodzący się z amerykańskich debat zimnowojennych, zakłada:

  • ekspansję demokracji i wolnego rynku jako interes narodowy USA,
  • prawo do interwencji humanitarnej i zmiany reżimów,
  • aktywną politykę zagraniczną USA jako moralną odpowiedzialność światowego lidera.

Neoprometeizm, w tej logice, staje się wersją „demokratycznego inżynieringu” dla obszarów Eurazji:

  • postuluje rozpad Rosji jako warunek pokoju globalnego,
  • wspiera sieci narodowych ruchów opozycyjnych (m.in. tatarzy, czeczeni, baszkirzy, jakuci),
  • projektuje nowe państwa i federacje zależne od Zachodu – podobnie jak Irak po 2003 roku czy Kosowo po 2008.

3. Instrumentarium wpływu

Neoprometeizm neokonserwatywny operuje miękką siłą (soft power) i twardą polityką wpływu. Narzędzia to m.in.:

InstrumentOpis działania
Think tankiJamestown Foundation, CEPA, Atlantic Council produkują raporty o rozpadzie Rosji, wspierają „mapowanie narodów ujarzmionych”
Wsparcie dla forów narodowychForum Wolnych Narodów Rosji (Warszawa, Praga, Bruksela) jako platforma opozycyjna, zorganizowana z pomocą USA i Polski
FinansowanieDotacje dla organizacji diasporyjnych (np. tatarzy krymscy, czeczeni, kałmucy, jakuci) przez fundacje amerykańskie
Sieci medialnePromocja narracji deimperializacji przez RFERL, Current Time, Voice of America, Meduza, Zona.Media
Edukacja i kadrySzkolenia liderów narodowych (np. w Estonii, na Litwie, w Polsce), budowa elit prozachodnich
Scenariusze geostrategicznePraca nad „mapami rozpadu Rosji” (Bugajski, Sutyagin, Goble), modelowanie „państw sukcesyjnych”

4. Przypadek Ukrainy: laboratorium neokonserwatywnego prometei(zmu)

Ukraina jest kluczowym polem zastosowania tej strategii:

  • USA i Polska wspierają pełne oderwanie Ukrainy od „rosyjskiej przestrzeni cywilizacyjnej”,
  • polityka historyczna (OUN-UPA, Bandera) staje się narzędziem budowy tożsamości narodowej niekompatybilnej z rosyjską,
  • Ukraina, pośrednio, służy jako baza wpływu na narody rosyjskie (np. działania Tatarów Krymskich, Czeczenów Kadyrowa vs opozycja Ichkerii).

5. Neoprometeizm jako ekspansja „imperium demokratycznego”

Z punktu widzenia krytyki marksistowsko-leninowskiej czy postkolonialnej, neoprometeizm jest strategią podporządkowania „wyzwolonych” narodów nowemu centrum – Waszyngtonowi i Brukseli. Projektowane „wolne państwa postrosyjskie”:

  • będą włączane do systemów zależności gospodarczej (kapitał zachodni, inwestycje kontrolowane),
  • otrzymają elity wykształcone w Zachodnim systemie (Harvard, CEPA, Soros Foundation),
  • uzyskają polityczną suwerenność, ale w ramach architektury bezpieczeństwa kierowanej z USA.

6. Krytyka i kontrowersje

Neoprometeizm jako neokonserwatywne narzędzie ekspansji budzi następujące zastrzeżenia:

  • Selektywność poparcia – wspierane są tylko te ruchy narodowe, które są prozachodnie i antyrosyjskie; lewicowe lub antykapitalistyczne są marginalizowane.
  • Zamiana zależności – dekolonizacja od Moskwy może oznaczać neokolonialną integrację z systemem euroatlantyckim.
  • Użyteczność geopolityczna ponad wolność – narody „wyzwalane” często stają się pionkami w rywalizacji z Chinami, Turcją lub Iranem.
  • Brak głosu mas ludowych – neoprometeizm tworzony jest przez elity i ekspertów, często bez realnego zakorzenienia społecznego w diasporze lub narodach FR.

Zakończenie

Neoprometeizm w duchu neokonserwatyzmu to nie tyle idea wyzwolenia, co instrument redystrybucji wpływów w Eurazji. Jest odpowiedzią Zachodu na kryzys „porządku jałtańskiego” i próbą redefinicji wschodniej granicy cywilizacji liberalno-demokratycznej. Choć może przynieść korzyści niektórym narodom ujarzmionym, jego intencja geostrategiczna i podporządkowanie neoliberalnej wizji świata każą patrzeć na ten projekt z krytycznym dystansem.



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *