1. OUN-B i eksterminacja Żydów (1941–1944)

OUN-B jeszcze przed wybuchem wojny uznawała Żydów za „element wrogi narodowo” i traktowała ich jako „agentów bolszewizmu” oraz „obcych pasożytów rasowych”.

a) Pogromy z udziałem OUN-B

Po ataku Niemiec na ZSRR (czerwiec 1941) i wkroczeniu Wehrmachtu do Lwowa, OUN-B współorganizowała i inspirowała pogrom żydowski:

  • Lwów, lipiec 1941:
    – Pogrom trwał kilka dni. Ofiarą padło od 4 do 7 tys. Żydów.
    – Sprawcami byli zarówno niemieccy żołnierze, jak i „samoczynne milicje ukraińskie” organizowane przez OUN.
    – Żydów bito, zmuszano do „sprzątania trupów bolszewików”, oblewano benzyną i palono żywcem.

Cytat z relacji świadka (w zbiorze „Shoah Foundation”):
„Pędzili nas ulicą… ludzie bili nas deskami, dzieci kopały, ktoś zapalał benzynę na plecach człowieka… śmiali się.”

b) Udział w akcjach eksterminacyjnych

Członkowie OUN służyli w:

  • ukraińskiej policji pomocniczej, która brała udział w deportacjach do obozów śmierci,
  • SS-Galizien (14. Dywizji Grenadierów Waffen-SS), utworzonej w 1943 r., która prowadziła pacyfikacje m.in. w Hucie Pieniackiej.

OUN-B w wydanych odezwach wzywała do oczyszczenia „etnicznego ciała narodu ukraińskiego” ze „żydokomuny i polskiej zarazy”.


2. Represje wobec własnych obywateli: Ukraińcy przeciwko OUN-UPA

OUN-UPA prześladowały także Ukraińców, którzy:

  • nie popierali nacjonalizmu,
  • współpracowali z Armią Czerwoną, AK, bądź oddziałami polskiej samoobrony,
  • chcieli chronić sąsiadów Polaków lub Żydów.

Przykłady:

  • Ukraińscy księża greckokatoliccy, którzy potępiali czystki etniczne, byli mordowani – np. ks. Mychajło Sosnowśkyj (zamordowany za sprzeciw wobec mordów Polaków).
  • W niektórych wsiach UPA wieszała „zdrajców narodu” z tabliczką: „Taki koniec każdego, kto pomaga Lachom.”

Represje te miały charakter terrorystyczny i służyły zastraszeniu własnej ludności.


3. Służba Bezpeky (SB) – wewnętrzny aparat terroru OUN-UPA

Służba Bezpeky była strukturą kontrwywiadowczą i policyjno-represyjną OUN-B i UPA. Jej działania obejmowały:

  • fizyczną eliminację „zdrajców”, „niepewnych ideologicznie”, cywilów niepopierających walki,
  • nadzór nad lojalnością członków UPA,
  • tortury i wymuszanie zeznań.

Metody działania SB:

  • potajemne likwidacje w lasach (np. przez rozcięcie brzucha i wsypywanie do środka soli – relacje z Wołynia),
  • publiczne egzekucje za rzekomą współpracę z NKWD lub Polakami,
  • obcinanie języków lub rąk za „zdradę” (relacje z pow. Sanok, 1945),
  • porwania, ukrywanie zwłok, zastraszanie rodzin.

SB była uznawana przez wielu historyków za aparat terroru porównywalny z gestapo czy NKWD, ale działający na rzecz nacjonalistycznego podziemia.


4. Recepcja UPA w dzisiejszej Ukrainie

Od lat 90. XX w., a zwłaszcza po 2014 r., UPA stała się jednym z symboli walki o niepodległość Ukrainy – szczególnie w zachodnich regionach (Galicja, Wołyń, Zakarpacie).

a) Rehabilitacja historyczna:

  • UPA została uznana za „walczącą o niepodległość” w ustawach ukraińskich (2015 r.),
  • postaci jak Stepan Bandera, Roman Szuchewycz są upamiętniane pomnikami, nazwami ulic,
  • organizowane są marsze pamięci UPA (szczególnie we Lwowie i Iwano-Frankiwsku).

b) Kontrowersje:

  • Historycy ukraińscy (np. Jarosław Hrycak) i zagraniczni krytykują próbę gloryfikacji UPA bez pełnego rozliczenia z czystkami etnicznymi,
  • Polska oficjalnie uznaje działania UPA za ludobójstwo – potwierdzone uchwałą Sejmu RP (2016),
  • część społeczeństwa ukraińskiego – zwłaszcza wschodnia i centralna Ukraina – nie utożsamia się z dziedzictwem UPA.

Źródła i literatura (część 2):

  • Jeffrey Burds, The Holocaust in Galicia, Yale University
  • Per Anders Rudling, The OUN, the UPA and the Holocaust: A Study in the Manufacturing of Historical Myths
  • Grzegorz Motyka, Od rzezi wołyńskiej do akcji „Wisła”
  • IPN: Zbrodnie OUN-UPA na Żydach, zeszyty edukacyjne
  • Relacje z Archiwum Shoah Foundation i Yad Vashem


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *