1. Dekalog ukraińskiego nacjonalisty – treść i interpretacja

Dekalog ukraińskiego nacjonalisty (1929/1930), autorstwa Stepana Łenkawskiego, był fundamentalnym dokumentem ideologicznym OUN, pełniącym funkcję „katechizmu” dla członków organizacji.

Treść (oryginalna wersja):

  1. Zdobędziesz państwo ukraińskie albo zginiesz w walce o nie.
  2. Nie pozwolisz nikomu plamić sławy ani honoru twojego Narodu.
  3. Pamiętaj o wielkich dniach naszej walki wyzwoleńczej.
  4. Bądź dumny, że jesteś dziedzicem walki o chwałę Tryzuba.
  5. Pomścij śmierć wielkich rycerzy.
  6. O sprawie nie rozmawiaj z kim można, ale z tym, z kim trzeba.
  7. Nie zawahasz się popełnić największej zbrodni, jeśli tego wymaga dobro sprawy.
  8. Nienawiścią oraz podstępem będziesz przyjmował wrogów Narodu.
  9. Ani prośby, ani groźby, tortury czy śmierć nie zmuszą cię do zdrady.
  10. Będziesz dążył do rozszerzenia siły, sławy, bogactwa i terytorium Państwa Ukraińskiego.

Komentarz:

  • Punkt 7 i 8 wyraźnie usprawiedliwiają terror i zbrodnie w imię „dobra narodu”,
  • całość dekalogu stanowi model mentalnego oddzielenia się od zasad moralnych i etycznych, zastępując je fanatyczną lojalnością wobec „sprawy”,
  • dekalog był recytowany podczas przysięgi, stanowił część szkolenia członków UPA i młodzieży OUN.

2. Rytuały brutalizacji i szkolenia członków UPA

OUN-B i UPA wykształciły system przygotowywania kadr do brutalnych działań – zarówno na poziomie doktrynalnym, jak i psychologicznym.

a) Szkolenia i indoktrynacja:

  • W obozach szkoleniowych (Wołyń, Karpaty, Huculszczyzna) stosowano codzienne ćwiczenia z przemocy symbolicznej i realnej,
  • uczono, że „zabicie zdrajcy i wroga nie jest zbrodnią, lecz aktem oczyszczenia narodu”,
  • stosowano brutalne ćwiczenia lojalnościowe (np. rozkaz bicia cywilów, odcinania głów kukłom przedstawiającym „Lachów” lub „żydów”).

b) Rytuały inicjacyjne i testy lojalności:

  • młodzi rekruci musieli wziąć udział w egzekucji – najczęściej Polaka, Ukraińca-„zdrajcy” lub jeńca sowieckiego,
  • palenie żywcem, rozrywanie końmi, odrąbywanie kończyn, a także przywiązywanie do płonącego chochoła (słomianej figury wroga), miały działać jako forma psychicznej brutalizacji.

c) Antyempatia jako cnota:

  • uczono „przezwyciężania sentymentów”, co miało na celu uczynienie żołnierzy UPA odporowymi na krzyki ofiar, widok krwi, cierpienie dzieci, kobiet.

3. Ideologowie ukraińskiego nacjonalizmu i ich wpływ

a) Dmytro Doncow – doktryna integralnego nacjonalizmu:

  • Główne dzieło: Nacjonalizm (1926),
  • głosił ideologię radykalnego elityzmu, pogardy dla słabości i humanizmu,
  • postulował, że „nie współczucie, lecz siła i bezwzględność tworzą naród”.

„Nie ważne są środki – ważny jest cel: państwo. Niech twoje serce będzie jak stal, a twoja dłoń gotowa do cięcia.”

b) Mykoła Sciborski:

  • twórca koncepcji „nacjokratyzmu”, postulował jednopartyjne państwo narodowe, bez miejsca dla „elementów obcych” (Polaków, Żydów, Rosjan, Czechów).

c) Stepan Bandera:

  • przywódca OUN-B,
  • zatwierdził i wspierał tzw. „taktykę totalnego usunięcia elementu nieukraińskiego z ziem etnicznych”,
  • choć od 1941 r. był więziony przez Niemców, jego zwolennicy realizowali jego linię ideologiczną.

4. Współczesna recepcja OUN-UPA na Ukrainie

a) Rehabilitacja UPA:

  • Od 2004 r. (pomarańczowa rewolucja) i 2014 r. (Majdan) rozpoczął się proces heroizacji UPA jako „bojowników o niepodległość”,
  • 2015 r. – ustawa IPN Ukrainy uznała UPA za formację walczącą o suwerenność, a jej członków za bohaterów narodowych.

b) Problem wypierania zbrodni:

  • UPA przedstawiana jest jako ruch oporu przeciw Niemcom i Sowietom,
  • zbrodnie na Polakach, Żydach i Ukraińcach-lojalistach są pomijane, relatywizowane lub usprawiedliwiane,
  • w podręcznikach ukraińskich wojna na Wołyniu to „konflikt narodowościowy”, nie ludobójstwo.

c) Kulty pamięci:

  • liczne pomniki Stepana Bandery (m.in. we Lwowie, Tarnopolu, Iwano-Frankiwsku),
  • ulice nazwane imieniem Bandery, Szuchewycza i Doncowa,
  • weterani UPA honorowani w armii ukraińskiej jako „duchowi ojcowie walki z Moskwą”.

5. Literatura i źródła (część 4):

  • Dmytro Doncow, Nacjonalizm, Lwów 1926.
  • Roman Wysocki, OUN-B i UPA – ideologia i przemoc, Lublin 2011.
  • Wiktor Poliszczuk, Gorzka prawda o OUN i UPA
  • Grzegorz Motyka, Od rzezi wołyńskiej do akcji „Wisła”
  • Dekalog ukraińskiego nacjonalisty, archiwum OUN, Ternopil.
  • Raporty Głównego Zarządu Politycznego LWP nt. brutalizacji i praktyk w UPA, IPN Warszawa.